Webdesign

Webdesign

15 tips voor de allerbeste website

Een website is dé online representatie van een organisatie. Als uw organisatie een fantastische website heeft, staat u al 1-0 voor ten opzichte van de concurrentie. Daarom moet het uw prioriteit zijn het allerbeste webdesign te hebben. Hier is hoe Bouman Design de allerbeste websites ontwikkelt.  

Webdesign

Webdesign

15 tips voor de allerbeste website

Een website is dé online representatie van een organisatie. Als uw organisatie een fantastische website heeft, staat u al 1-0 voor ten opzichte van de concurrentie. Daarom moet het uw prioriteit zijn het allerbeste webdesign te hebben. Hier is hoe Bouman Design de allerbeste websites ontwikkelt.  

Homepagina​

‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.’ Uw homepagina is de belangrijkste pagina van uw website! Het moet meteen duidelijk zijn waar de website toe dient. Als dit niet gelijk duidelijk is, zullen bezoekers uw website verlaten. De nummer één reden dat bezoekers een website verlaten, is omdat deze niet relevant wordt geacht. Zorg ervoor dat de relevantie van uw website meteen duidelijk is.

Responsive webdesign

Bovendien worden meer en meer website vanaf een mobiel apparaat bezocht! Als uw website niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan doet u niet mee. Bezoekers zitten niet te wachten op verouderde websites, en Google al helemaal niet. Als u uw website hoog in Google wil hebben, dan moet uw website ‘responsive’ zijn. Dit betekent dat uw website geoptimaliseerd is voor elk schermformaat. Daarnaast moet het ontwerp visueel aantrekkelijk zijn en aansluiten bij de identiteit van uw bedrijf. Herkenning is de sterkste marketingtechniek die er bestaat!

Call to Action

Mensen zijn lui. Bezoekers moeten worden aangespoord om actie te ondernemen. Welke actie gewenst is, hangt af van uw bedrijf. Veel bedrijven hopen hun klantenbestand uit te breiden via een website. Een zogenaamde 'Call to action' (CTA) moet hiervoor zorgen. Dit is een aansporing om actie te ondernemen. Voorbeelden zijn ‘nu bestellen’, ‘vraag offerte aan’, of ‘bekijk opties’. Goede CTA’s resulteren in een hogere conversie. Dit betekent een omzetgroei uit online activiteiten.

Afbeeldingen

‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden.’ Afbeeldingen dragen bij aan de beeldvorming van uw organisatie. De juiste afbeeldingen communiceren waarom uw organisatie uitblinkt. Het menselijk brein is evolutionair gezien geoptimaliseerd om gezichten te herkennen en daar kunt u gebruik van maken! Wilt u de aandacht trekken? Gebruik dan vooral gezichten in uw afbeeldingen. Om deze reden lenen afbeeldingen met gezichten zich minder goed als achtergrond van uw website. Dit leidt de bezoeker namelijk af van uw boodschap op de voorgrond.

Navigatie

Wanneer bezoekers het overzicht kwijtraken treedt er een gevoel van machteloosheid op. Dit is het laatste wat uw wilt! Alleen als de bezoeker zich op zijn/haar gemak voelt, zal hij/zij bereid zijn open te staan voor wat u te bieden hebt. Daarom is het belangrijk dat uw navigatie consequent is. Dit betekent dat al uw knoppen op elkaar moeten lijken en het altijd duidelijk moet zijn op welke pagina de bezoeker zich bevindt. Dit bereikt u met een zogenaamd ‘plakkend menu’. Dit is een menubalk bovenaan uw website die te allen tijde zichtbaar is. Bovendien is de huidige pagina duidelijk aangegeven.

SEO

Met 90% markaandeel (2018) is Google de grootste zoekmachine in Nederland. Vindbaarheid van uw organisatie op Google is daarom essentieel. Verderop meer over de factoren die bepalend zijn voor uw vindbaarheid.

"Het menselijk brein is evolutionair gezien geoptimaliseerd om gezichten te herkennen en daar kunt u gebruik van maken!"

SEO

Trefwoorden

Ga na welke zoektermen relevant zijn voor uw website. Zorg er vervolgens voor dat deze woorden voorkomen in de titel van een pagina. Hoe eerder het woord in de titel voorkomt, hoe beter. Natuurlijk is het belangrijk dat de pagina relevant is en antwoord geeft op de vragen van de bezoeker. Hierbij is de vuistregel dat het trefwoord gelijk is aan ongeveer 2,5% van alle woorden op de pagina. Bij voorkeur komt de term ook voor in de eerste alinea. Tevens is het effectief om ditzelfde trefwoord te verwerken in de meta-beschrijving van de pagina en zelfs de URL van de pagina.

Leesbaarheid

De leesbaarheid van een webpagina heeft invloed op de vindbaarheid. Een goede manier om de leesbaarheid te vergroten, is door de tekst op te delen in alinea’s. In het beste geval bedraagt de totale lengte van de tekst tussen de 500 en 5000 woorden. Ook het gebruik van signaalwoorden heeft een positief effect op de vindbaarheid. Voorkom taalfouten. Taalfouten hebben een negatief effect op de vindbaarheid.

Snelheid

Hoe sneller hoe beter. PageSpeed Insights (van Google) geeft inzage in de snelheid van uw website. Snelle servers en effectieve compressie zijn de belangrijkste aspecten van een snelle website.

SSL-certificaat

Een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer) garandeert een veilige verbinding. Een dergelijk certificaat is te herkennen aan de letters in het begin van uw URL; ‘https’ geeft aan dat een website in het bezit is van een SSL-certificaat en dat heeft een positieve invloed op de vindbaarheid.

Responsive webdesign

Wanneer uw website geoptimaliseerd is voor meerdere schermformaten, is dit gunstig voor uw vindbaarheid. Dit heet ‘responsive webdesign’. Het belang hiervan is te verklaren door het aandeel van smartphones en tablets in het totale internetverkeer. 51% van al dit verkeer is mobiel (2018).

Domeinnaam

Wanneer uw bedrijf hoofdzakelijk in Nederland opereert, kunt u het beste kiezen voor een .nl-uitgang. Google ziet dit als een teken van betrouwbaarheid, net als uw bezoekers.

Backlinks

Hoe meer websites naar uw website linken, hoe beter. Dit is voor Google een indicatie dat uw website relevant is. Als gezaghebbende websites naar uw website linken, geldt dit als belangrijker dan als kleinere websites naar u linken.

Website-bezoeken

Hoe langer mensen op uw website blijven, hoe beter. Dit geeft namelijk aan dat uw website interessant is.

Overig

De eerste acht factoren zijn het belangrijkst. Google kijkt verder ook naar de volgende zaken: sociale media-accounts met veel likes die verbonden zijn aan uw website, de leeftijd van uw domein en de aanwezigheid van contactgegevens en een sitemap.

"Als uw website niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan doet u niet mee."

Voorbeelden webdesign

Nijs Bouman

Web Designer en Industrial Designer

Opleidingen

2017 - Heden

Industrial Design

Sinds september 2017 studeer ik Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hierbij specialiseer ik mij in ‘Business and Entrepreneurship’ en webdesign.

2011 - 2017

VWO

In juni 2017 heb ik bij de Werkplaats Kindergemeenschap mijn vwo-diploma behaald met een Natuur en Techniek profiel.

over mij

Ik ben Nijs, student Industrial Design (TU Eindhoven) en ik maak websites. Dit doe ik al sinds dat ik het mij kan herinneren. Mijn eerste website was al online toen ik negen was. Nu ontwikkel ik websites in opdracht. Hierbij komt mijn ervaring zeker van pas. Verder maak ik logo’s, video’s, animaties en ben ik vaardig met Adobe Photoshop en grafische vormgeving.

Contact

  • www.boumandesign.nl
  • n.l.j.bouman@student.tue.nl
  • +31 6 535 498 66

Ervaringen

2018

Creative Electronics (universitair vak)

2017

Creative Programming (idem)

2017

Business Design (idem)

2008

Eerste website

In 2008 bouwde ik mijn eerste website. Ik was toen negen. Sindsdien experimenteer ik met alle vormen van digitale communicatie. 

Vaardigheden

Photoshop 95%
WordPress 80%
Graphics Design 75%
Webdesign 85%
Programmeren 40%
Video-productie 80%
Logo-ontwerp 75%
Nederlands en Engels 95%