Webdesign

Top 12 veelvoorkomende webdesignfouten

In dit lijstje is een aantal veelvoorkomende fouten opgenomen met betrekking tot webdesign. Herken je een van deze fouten in jouw website? Neem dan de tijd om deze op te lossen, want de fouten in dit lijstje zijn onacceptabel! Sommige fouten zijn technisch, andere visueel. Alle hebben ze echter een gemene deler: ze stoten bezoekers af.

Webdesign

Top 12 veelvoorkomende webdesignfouten

In dit lijstje is een aantal veelvoorkomende fouten opgenomen met betrekking tot webdesign. Herken je een van deze fouten in jouw website? Neem dan de tijd om deze op te lossen, want de fouten in dit lijstje zijn onacceptabel! Sommige fouten zijn technisch, andere visueel. Alle hebben ze echter een gemene deler: ze stoten bezoekers af.

1. Lap tekst

Mensen hebben een korte spanningsboog. Men leest slechts 28% van alle tekst op een gegeven pagina. Daarom moet een tekst gelijk de aandacht trekken en aantrekkelijk zijn. Door het gebruik van alinea’s en tussenkopjes is het makkelijker voor de bezoekers om relevante informatie te vinden. De beste alinea’s zijn tussen de 50 en 150 woorden lang. Ook is het nuttig om de titel duidelijk groter te maken dan de tekst. Hanteer een titel van drie à acht woorden.

2. Desktop only

Is jouw website niet responsive? Dan heb je een probleem. Bezoekersaantallen zullen afnemen. De enige manier om deze trend tegen te gaan, is door te gaan waar jouw bezoekers gaan: mobiel. Bedrijven die geen mobiele website hebben, worden gezien als onzorgvuldig, stug en klantonvriendelijk. Niet bepaald de eigenschappen waarmee je geassocieerd wil worden. Start nu met responsive webdesign.

3. Te kleine tekst

Zorg ervoor dat de ‘body’ goed leesbaar is. Hanteer een lettergrootte van minimaal 16px. Voor tussenkoppen is een lettergrootte van 20-30px aan te bevelen. De titel mag nog groter. Tussen de 30px en 50px. Ook de spacing tussen regels is belangrijk. Het liefst tussen de 0px en 2px. Typografie is een essentieel onderdeel van succesvol webdesign.

4. Te veel of te weinig opties

Geef gebruikers niet te veel, maar ook niet te weinig opties. Een goed menu bestaat uit drie tot acht elementen. Meer geeft verwarring en minder is te beperkend. Gebruik bijvoorbeeld geen ‘hamburger-menu’ bij de desktop-variant. Dit maakt navigeren lastig, doordat je eerst een keer moet klikken voordat je het menu kunt gebruiken. Voor een mobiele website is een dergelijk menu helaas noodzakelijk kwaad.

5. Te kleine knoppen

Houd er rekening mee dat knoppen ook bruikbaar moeten zijn op de mobiele website, dus niet te klein! Gebruik bijvoorbeeld een lettergrootte van 20px en als padding bijvoorbeeld 18-40-18-40px, voor boven, rechts, onder en links respectievelijk. Deze grootte is geschikt voor zowel mobiel, als desktop.

6. Lage resolutie afbeeldingen

Een enorme afknapper. Deze fout vergt weinig uitleg. Gebruik afbeeldingen van minimaal 800 pixels in beide richtingen (m.u.v. iconen en thumbnails). Als je afbeeldingen online zoekt, let dan op de gebruiksrechten. Gebruik bij voorkeur ‘creative commons’-afbeeldingen of vraag om toestemming. Via Google kun je afbeeldingen filteren op gebruiksrechten, grootte en meer.

"Men leest slechts 28% van alle tekst op een gegeven pagina."

7. Geen lucht

Gebruik genoeg ‘whitespace’. Whitespace is loze ruimte naast de content en zorgt ervoor dat alle aandacht gefocust is op de content. Deze ‘lucht’ rondom de content heeft nog meer voordelen: het vergroot de leesbaarheid en duidelijkheid. Niet voor niets is de populairste website in Nederland voor 90% wit (Google).

8. Te weinig contrast

Gebruik kleurschema’s die rustig ogen. Hierdoor kunnen bezoekers gemakkelijker focussen op de content. Gebruik bovendien bij voorkeur zwarte of donkergrijze tekst op wit (ik gebruik zelf de kleur #555555) en witte tekst op een afbeelding. Een fijne manier om de leesbaarheid te vergroten, is door de afbeeldingen te ‘filteren’ met een kleur (‘color overlay’), zodat het contrast afneemt. Een afbeelding met veel contrast als achtergrond leest onprettig. Zorg dus voor ‘contrast’ tussen de tekst en de achtergrond. Sans-serif lettertypes zijn het meest geschikt voor websites.

9. Geen favicon

Veel gebruikers bekijken meerdere website tegelijkertijd. Daarom moet jouw website een favicon hebben! Dit is een klein logootje naast de titel van het tabblad. Hierdoor wordt jouw site herkenbaar tussen alle andere website. Bovendien heeft zo’n visuele hint een professionele uitstraling.

10. Het wiel opnieuw uit willen vinden

Veel beginnende webdesigners willen experimenteren met wat er allemaal mogelijk is, en dat is goed! Maar realiseer je dat gebruikers dat niet willen! Zij willen alles rechttoe rechtaan. Herkenning resulteert namelijk in gemak. Gebruik daarom in de basis standaard lay-outs en experimenteer voornamelijk met datgene wat nog niet werkt. Laat de rest dus met rust. Dit wil niet zeggen dat jouw website saai moet zijn, maar wel dat je gebruik maakt van lay-outs die zichzelf al bewezen hebben.

11. Logo niet linksboven

Bezoekers verwachten dat jouw website aan een aantal conventies voldoet. Een van deze conventies is de positie van het logo: linksboven. Wijk hier nooit vanaf! En zorg ervoor dat het logo tegelijkertijd een link is naar de homepagina. Bezoekers verwachten dat ze ‘ergens’ linksboven via het logo terug kunnen. Als dit niet het geval is, ontstaat er verwarring en onzekerheid. Dit vergroot de kans dat de bezoeker de website verlaat.

12. Geen CTA op homepagina

Als er geen ‘Call to Action’ aanwezig is op de homepagina, weet de bezoeker niet goed wat te doen! Een Call to Action is dé manier om je bezoekers op weg te helpen. Laat ze weten wat ze kunnen doen, en waarom! Een goede CTA is een duidelijke, leesbare knop, bestaande uit twee à drie woorden. Voorbeelden zijn: ‘bekijk nu’, ‘gratis offerte’ of ‘contact’.

"Niet voor niets is de populairste website in Nederland voor 90% wit (Google)."